mandag den 24. juni 2013

Ny identitet:

Har tænkt lidt. Eller meget. Over hvad det vil sige at have en identitet. 

Først havde jeg en identitet. Den var sammensat af hvem jeg var, hvad jeg foretog mig og hvordan jeg opførte mig. 

BUM. Så mistede jeg min identitet fra den ene dag til den anden. Pludselig kunne jeg ikke foretage mig noget af det jeg plejede. Kunne ikke være den jeg plejede. Kunne ikke engang tænke som jeg plejede. 

Brugte det næste lange stykke tid på at lade som om jeg var den samme og kæmpede og kæmpede for at komme tilbage til den "normale" pige fra før.

For et år siden begyndte forvandlingen så småt. Daghøjskolen i centrum og de mennesker jeg mødte der introducerede mig for idéen om at leve i overensstemmelse med mit handicap. Den mest skræmmende tanke jeg kunne komme i tanke om. Jeg ville jo bare tilbage til før!

Nu har der sneget sig en ny rolle ind i min identitet, idet jeg skal til at være mor. MOR... Shit, det er en helt ny rolle. Men det er også med til at hjælpe mig med at give slip på tanken om at komme tilbage til min gamle identitet. Nu flirter jeg med tanken om at finde min nye identitet og det gør mig ikke længere skrækslagen. Det gør mig faktisk lidt lettet og fri. 

En ny identitet. Hvor i det indgår at være mor. Men også hvor det indgår at have et handicap. Og at acceptere at leve med og efter de begrænsninger det sætter. Når jeg accepterer mine begrænsninger kan jeg desuden også nemmere finde løsninger på dem. 

Fremtiden ser lys ud.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar